20.03.20

Ігрові уроки. Література



Картинки по запросу "шевченко кобзар"


Тема уроку: Літературна гра - змагання «За Кобзарем»

Мета: виявити загальну обізнаність учнів із творами «Кобзаря», повторити поезії Шевченка, які вивчали учні, систематизувати вивчене про творчість Шевченка;
розвивати активність учнів; розумові, комунікативні здібності; усне зв`язне мовлення; вміння узагальнювати, робити висновки;
виховувати почуття любові до рідного краю, поглиблювати зацікавленість творчістюШевченка, його життям .
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.
Обладнання: портрет Шевченка, ілюстрації до творів Шевченка, виконані учнями, індивідуальні картки, дошка.

Хід уроку
  1. Повідомлення теми й мети уроку.

Завдання.
     Повторити усі відомості про життя і творчість Т.Шевченка, які вам відомі.
     Запам’ятати якомога більше назв творів поета.
     Розвивати зв’язне мовлення.
Мотивація.
     Знання з цієї теми потрібні вам для вільної орієнтації  у творчості Т.Шевченка.

  1. Узагальнення і систематизація.

Умови конкурсу.

     Учасники команд повинні знати основні етапи життя Кобзаря.
     Повинні знати літературну творчість Т.Шевченка.
     За кожну правильну відповідь командам дається по одному балу.

Конкурси

Біографія Кобзаря

  1. Коли і в кого почав навчатися Шевченко ( у школі дяка Рубана, 1822р.)
  2. Назвіть братів і сестер Шевченка (Катерина, Марія, Микита, Ярина, Марія, Йосип, Марія)
  3. Хто був першим учителем малювання у Шевченка?( Ширяєв)
  4. Як Шевченко потрапив до Академії мистецтв?( його помітив Сошенко, коли Тарас перемальовувати статуї у Літньому саду)
  5. Коли поета було звільнено із кріпацтва і хто піклувалася про його визволення?(1838р. К.Брюллов написав портрет Жуковського, який розіграли в лотерею,  і за вилучені гроші викупили Тараса. Піклувалися про викуп: Сошенко, Мокрицький, Жуковський, Григорович, Венеціанов)
  6. Як було покарано Шевченка за участь у Кирило-Мефодіївському товаристві?(його відправили на заслання рядовим в Оренбурзький окремий корпус)
  7. Скільки років перебував поет на засланні?(10 років)
  8. На якому році життя помер Шевченко і де його поховано?( Шевченку було 47 років і один день, коли він помер у будинку Академії мистецтв. Поховали його в Петербурзі на Смоленському цвинтарі 28 лютого 1861р. Через 40 днів труну перевезли в Україну і поховали в с.Каневі на Чернечій горі)

Твори Шевченка

Завдання. Правильно назвати твір, з якого взяті рядки.

     Вірш написано в 1847р., в Орську.
     Розповідається про випадок із дитинства Шевченка, його дружбу з Оксаною Коваленко.
     Слова: рай, сонце, небо.
     Рядки: Утирала мої сльози
                        І поцілувала…
Відповідь: «Мені тринадцятий минало...»

     Цей твір увійшов до першого видання «Кобзаря» 1840р. і вважається найвідомішим з ранньої творчості поета.
     У Шевченка є картина на той самий сюжет.
     Слова: москалі, Московщина.
     Рядки: Полюбила молодого
                       В садочок ходила,
                       Поки себе, свою долю
                       Там занапастили.
Відповідь:  «Катерина».

     Рішення-балада з циклу «В казематі», написана 1847р.
     Співається як народна пісня.
     Слова: козак, могила, гетьмани, треті півні.
     Рядки: Провалився козак
                        Стрепенувся байрак,
                        А могила застогнали.
Відповідь: «За байраком байрак».


     Цей вірш - своєрідний поетичний вступ до «Кобзаря» 1840р., в ньому розкривається зміст усієї збірки.
     У скороченому вигляді співається як народна пісня.
     Слова: сирота, чужина, лихо, журба, кобзар.
     Рядки: Привітай же, моя ненько,
                        Моя Україно,
                        Моїх діток нерозумних…
Відповідь: «Думи мої, думи мої...»




Вірш напам’ять

Кожна команда отримує картку з назвами творів Шевченка, члени команди вибирають вірш, який читатимуть напам’ять.
Враховуватися знання тексту, виразність читання, оригінальні творчі знахідки команди.

1.
     «Сонце заходить, гори чорніють».
     «Якби ви знали, паничі».
     «Реве та стогне Дніпр широкий».
     «Тече вода з-під явора».

2.
     «Мені тринадцятий минало».
     «І золотої, й дорогої».
     «Думи мої, думи мої».
     «Садок вишневий коло хати».

3.
     «Заповіт».
     «На панщині пшеницю жала».
     «Мені однаково».
     «І виріс я на чужині».


Переплутані рядки

Завдання. Визначити, які рядки переплутані, з яких творів вони взяті.

Одно - однісіньке під тином.
Сидить собі в старій ряднині,
Попідтинню сіромаха
І днює, й ночує.
Нема йому в світі хати…

 Відповідь: «І золотої, й дорогої» переплутано з «Перебендя».


Мене там мати повивала
І, повиваючи, співала,
Свою нудьгу переливала
В свою дитину;
Добре, мамо,
Що ти зараннє спать лягла…

Відповідь: «Якби ви знали, паничі» переплутано з «І виріс я на чужині».


...Уже не панський, а на волі;
Та на своїм веселім полі
Свою таки пшеницю жнуть,
А матері вечерять ждуть.
І усміхнулася небога…

Відповідь: «На панщині пшеницю жала»(«Сон») переплутано з «Садок вишневий коло хати»


Конкурс капітанів

Завдання. Закінчити чи продовжити рядки.

Ми в купочці колись росли,
Маленькими собі любились,
А матері на нас дивились
Та говорили, що…


Брати на панщину ходили,
Поки лоби їм поголили…


Думи мої, думи мої…


На панщині пшеницю жала,
Втомилася, не спочивать…


Сонце заходить, гори чорніють…


Літера - назва вірша

Кожна команда вибирає літери, на які потрібно згадати і записати якомога більше назв поезій Т.шевченка.

Перевірка домашнього завдання ( якщо учні попередньо поділені на групи)

Кожна команда представляє сценку за будь-яким твором Шевченка, а інші команди повинні назвати цей твір.




Ілюстрації

Вчитель показує ілюстрації, а команди вказують, до якого твору Шевченка кожна з них. Учні записують ще назви творів поета, до яких ці ілюстрації також можна використати.


3. Підсумок уроку, оцінка роботи учнів.
4. Домашнє завдання. Виконати письмове завдання у підручнику( вибір учителя).



Картинки по запросу "леся українка вірші як дитиною бувало"



Тема уроку: «Як дитиною, бувало...»
(літературно-бібліотечний
урок)
навчальна: узагальнити вивчене про дитячі роки Лесі Українки; поглибити знання учнів про життєвий та творчий шлях поетеси, роль родини у и вихованні та навчанні; коротко проаналізувати твори «Мрії», «Як дитиною, бувало...», «Тиша морська»; ознайомити учнів із друкованими виданнями творів Лесі Українки;
розвиваюча: розвивати уміння вільно висловлювати думки, почуття, спостереження; узагальнювати, робити висновки;
виховна: виховувати почуття пошани до творчості Лесі Українки, батьків, родини.
Методи навчання: обговорення, бесіда, розповідь, тестування.
Тип уроку: узагальнення, бінарний ( бібліографія та українська література)
Обладнання: інтерактивна панель, друковані видання творів Лесі Українки, роздатковий матеріал, книжкова виставка.
Очікуваний результат: учні засвоюють на практиці здобуті знання, вміють вільно висловлювати власні думки, активно працюють з матеріалом, налагоджено працюють в групі, виконують завдання в програмах LearningApps.org та МоzаВоок.




I.    Організаційний момент.
II.    Оголошення теми й мети уроку. Вступне слово бібліотекаря п.Романії Дергач із використанням MozaBook. (зошит «Леся», ст.1)
III.    Основний зміст уроку.
Робота учнів із завданнями на інтерактивній панелі у програмах LearningApps.org та MozaBook.
1.    Виконання завдання «Про кого ці рядки?» (LearningApps.org, папка Леся ( вправа класифікація «Дитячі роки Лесі Українки») https://learningapps.org/display?v=pr3ddprwa19
Завдання на повторення відомостей про життєвий шлях Лесі Українки. Учитель української мови та літератури п.Лариса Дубаc ознайомлює із правилами виконання завдань. Бібліотекар п.Р.Дергач проводить опитування, чому учні обрали певні варіанти відповідей, та доповнює знання учнів розповіддю про життя Лесі Українки (додаток 1).
Завдання: співвіднести певні слова та вирази із фотографіями.
Фото: мати Олена Пчілка, Леся Українка, батько Петро, брат Михайло.
Слова та вирази: Петро; Михайло Обачний; Олена Пчілка; службовець-юрист; улюблениця, доглядає з народження; навчає проказувати байки Глібова, коли ще не вміє читати; найбільше до нього була подібна вдачею; вибрала псевдонім Українка; брат - Михайло Драгоманов; сприяння першій публікації вірша «Конвалія»; відіслала перші вірші в Галичину; допомагає вивчати мови; перекладає з Лесею «Вечори на хуторі поблизу Диканьки»; має з Лесею приватних учителів; найкращий товариш у дитинстві; Косач-Квітка; читала у 4 роки; знала 10 мов; написала вірш «Надія»; вірила в мавку; вибрала ім`я Леся; творила власну музику.
Бібліотекар п.Ірина Гамова доповнює розповідь п.Р.Дергач розповіддю про видання творів Лесі Українки.
Перевірка знань тексту вивчених віршів.
• Учитель п.Л.Дубае пропонує учням виконати завдання «З якого вірша ці рядки?» (LearningApps.org, папка Леся ( вправа пазл «Вірші Лесі») з метою перевірки знання текстів вивчених віршів «Мрії», «Як дитиною, бувало...», «Тиша морська».




Завдання: розподілити рядки з творів відповідно до назв.
Коли учні виконають завдання, то складуть пазл із зображенням фортепіано. Бібліотекарі доповнюють знання учнів про заняття Лесі на фортепіано, причину її хвороби та наслідки її прогресування для поетеси як музиканта.
Декламування вірша «До мого фортепіано»
«Мрії»:
1.      Я дивилась на малюнках
Не на гордих переможців...
2.      Погляд мій спускався нижче,
На того, хто розпростертий...
3.      Я любила вік лицарства..
4.      Не принци... розум мій очарували...
« Тиша морська»:
5.      Небо ясне, ясне сонце...
6.      Не колишуться од вітру
На човнах вітрила білі.
7.      Не страшні для мене вітри,
Ні підводнії каміння...
8.      Певне, се країна світла
Та злотистої блакиті...
«Як дитиною, бувало»:
9.      Щоб не плакать, я сміялась.
10.   Безпощадній зброї сміху
Я боюся піддаватись...
11.      Я собі вставала тихо...
12.      Я була малою горда...


       Виконати завдання «Визначте тематику віршів Лесі Українки» (LearningApps.org, папка Леся (вправа знайти пару «Тематика віршів Лесі»].
Попередньо учні працюють в парах, самостійно визначаючи тему віршів.
«Тиша морська»: зображення казкової природи.
«Як дитиною, бувало»: болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я, намагання боротися через силу з хворобою.
«Мрії»: зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке необхідно боротися до останньої краплі крові.
       Виконати завдання «Визначте ідею віршів Лесі Українки» (ІеarningАррs.огg папка Леся (вправа: знайти пару «Ідея віршів Лесі»).
Попередньо учні працюють в парах, самостійно визначаючи ідею віршів.
«Тиша морська»: возвеличення приємного почуття душевного комфорту, насолоди від гарної погоди на морі.
«Як дитиною, бувало»: уславлення сили волі, наполегливості дівчинки у боротьбі з хворобою.
«Мрії»: уславлення мужності, героїзму, віри в перемогу лицаря, його критика тих, хто пролив кров не за рідний край.
       Завдання:      учні визначають види римування у віршах Лесі (додаток №2, картки).
       п.Р.Дергач та п.І.Гамова, бібліотекарі, пропонують учням заповнити кросворд як підсумок згаданого вище та виконаних завдань (МоzаВоок, зошит «Леся», ст.З).
IV.     Підсумок уроку.
Підсумок уроку проводить п.І,Гамова, з’ясовуючи роль книжки у житті кожного з нас, переваги читання друкованих паперових видань; значення творчості Лесі Українки для шестикласників, у формі бесіди.


ЛАРИСА ПЕТРІВНА КОСАЧ КВІТКА
Народилася Леся в місті Звягелі (Новгород-Волинський) на Волині і була другою дитиною в сім’ї Олени Петрівни і Петра Антоновича Косачів. Мати, відома письменниця Олена Пчілка, займалася вихованням дітей (їх у сім’ї було шестеро) і вела активну культур но-громадську діяльність.
У дитинстві Лариса була жвавою і допитливою дівчинкою. У чотири роки добре читала, а в п’ять написала досить змістовного листа своему дядькові М. Драгоманову. Ларису по-домашньому кликали Лося, а в п’ять років вона попросила, щоб її називали Лесею. Коли ще Леся не вміла читати, батько навчав її проказувати за ним байки Л.Глібова, казки О. Пушкіна. Декламувала дівчинка дуже зворушливо. А коли вже навчилась читати, то улюбленими творами стали вірші Т. Шевченка, українські народні казки, грецькі міфи. Найбільше Леся спілкувалася зі старшим братом Михайлом, їх навіть називали одним ім’ям - Мишолося.
Літературну діяльність Леся почала рано. У дев’ять років написала перший вірш «Надія», присвяченій тітці «Елі» (О. Косач), котра була заслана у Сибір за політичні погляди. Коли дівчині було тринадцять років, з’явився перший друкований вірш «Конвалія». Олена Пчілка назавжди поєднала долю Лесі з долею України.
Леся ще з дитинства була старанною і здібною дитиною. Вона знала понад десять іноземних мов, любила музику і грала на фортепіано, виявляла інтерес до малювання. У сім’ї Косачів була хороша традиція вшановувати родинні літературні і народні свята. Душею цих свят завжди була Леся. Вона була і сценаристом, і режисером, і костюмером. Під час свята Водохреща в Луцьку дівчина так захопилася, що не відчула, як промочила ноги в крижаній воді. Діагноз - туберкульоз кісток, а потім і легень, нирок. Та ще в дитинстві поетеса засвоїла правило: щоб не плакати, треба сміятись. Часто їй доводилось їздити на лікування в Крим, на Кавказ, у Відень, Грецію, Польщу, Німеччину.
Прожила Леся Українка всього лише сорок два роки, і тридцять три із них плідно працювала на літературній ниві.

1.      Повне справжнє ім’я Лесі Українки. (Лариса.)
2.       Під впливом чого маленька Леся пішла сама в ліс уночі? (Легенд.)
3.       Щоб не плакати від життєвих негараздів, Леся... (Сміялась.)
4.       Хто за родом занять була мати Лесі Українки? (Письменниця.)
5.       Що написала Леся Українка для своїх сестричок? (Підручник.)
6.       Кого запрошувала Леся разом з чоловіком для записів історичних пісень? (Кобзарів.)
7.       Що робила Леся Українка, переїхавши до Києва, в гуртку молоді? (Переклади.)
8.       Що було найбільшим ворогом Лесі Українки? (Хвороба.)
9.       Місто, куди переїхала родина Лесі Українки, щоб дати серйозну освіту дітям (Київ.)
10.      Який край є батьківщиною Лесі Українки? (Волинь.)
11.      Прізвище батьків Лесі Українки (її справжнє дівоче прізвище). (Косач.)
12.      Прізвище чоловіка Лесі Українки. (Квітка.)


1







2









3







4










5












6









7










8











9





10










11






12



















Немає коментарів:

Дописати коментар

Презентації

Написання префіксів пре-, при-, прі-