Тема. Написання числівників. Тренувальні вправи.
Мета:
●
удосконалювати вміння та навички
правильно писати числівники, використовувати їх у власних висловлюваннях,
●
розвивати логічне мислення,
розумові здібності, вміння аналізувати, виділяти головне,
●
виховувати цікавість до
математики, до української мови, уміння працювати в команді.
Обладнання: індивідуальні картки, дошка.
Тип
уроку: комбінований, урок-гра, інтегрований (українська мова та математика).
Хід уроку
- Організаційний
момент.
- Повідомлення
теми й мети уроку.
●
Вступне слово вчителя.
●
Представлення команд.
- Актуалізація
опорних знань.
●
Дати визначення числівника.
●
Які групи числівників за будовою
ви знаєте?
●
Які правила написання числівників
ви вивчали?
- Вправи на
закріплення (проведення конкурсів).
Конкурс 1.
На дошці записані для кожної команди
арифметичні вирази.
Завдання. Записати
ці вирази словами. Повинно бути якомога більше варіантів. Числівники записати
словами.
- 65 - 30 =
- 78 - 54 =
- 41 - 31 =
Приклад: 57 - 24 =
●
Від 57 відняти 24, скільки
залишиться?
●
57 зменшити на 24
●
Знайти різницю чисел 57 і 24
●
Зменшуване 57, від’ємник 24,
знайти остачу
●
Знайти число, що менше 57 на 24
●
Яке число менше 57 на 24?
●
Знайти таке число, яке було б за
57 менше на 24
Конкурс 2
Хто швидше?
Математичний диктант
Завдання.
Записати правильно відповіді числівниками у Р.в.
105 - 20, 710 + 641, 350+75, 11+26, 9+2, 67+25
Конкурс 3
Із поданих числівників скласти задачу,
написання числівників пояснити, визначити відмінок.
●
108, ½, 1/10
●
120, 1/10,
¾
●
180, ⅙, ⅘
Конкурс капітанів
Завдання.
Записати по п’ять прислів’їв, де були б числівники,
пояснити їх написання. Визначити, якими членами речення вони виступають.
Приклад.
За двома зайцями поженешся - жодного не
впіймаєш.
Одна голова добре, а дві краще.
П’ять днів нічого не робимо, а на шостий
відпочиваємо.
Аж на третій яр чути ваш базар.
Одному не страшно, а двом веселіше.
Команди в цей час працюють над завданням
наступного конкурсу.
Конкурс 4
Завдання.
Замініть
подані слова чи словосполучення фразеологізмами з числівниками.
●
Сам- однісінький.
●
Однакові люди.
●
Точність, обачність.
●
Далекі родичі.
●
Дуже далеко.
●
Дружно.
●
Кількість, вірність друзів.
Відповіді.
●
Один в полі не воїн.
●
Два чоботи пара.
●
Сім раз відмір, один відріж.
●
Сьоме коліно.
●
За семи морями.
●
Один за всіх і всі за одного.
●
Не май сто карбованців, а май сто
друзів.
Конкурс 5
Завдання. Напишіть твір- опис приміщення,
використовуючи словосполучення «числівник+іменник» з числівниками від 11 до 13
у формі родового, давального або місцевого відмінків. Виділіть закінчення.
Ігрова хвилинка
Відгадайте загадки.
●
У сімох братів по одній сестрі. Чи
багато сестер?
●
Горіло сім свічок, дві погасли.
Скільки свічок залишилося?
●
Літак долає відстань від Києва до
Львова за 1 год 20 хв, а назад за 70 хв. Як це пояснити?
●
Два плюс два, помножити на два.
Скільки буде?
- Підсумок
уроку.
●
Назвіть групи числівників за
значенням та будовою.
●
Які числівники мають паралельні
форми відмінювання? Наведіть приклади.
●
Які особливості відмінювання
числівників 100,90,40?
●
Які правила написання кількісних
та дробових числівників?
●
Які правила написання порядкових
числівників?
●
Яка різниця між словами
двадцятип’ятирічний та двадцятип´ятитисячний?
- Домашнє
завдання.
Повторити правила написання числівників.
Скласти речення із фразеологізмами, використаними у конкурсі 4.
Або. Знайти і записати назви художніх творів, що
містять числівники.
Тема. Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Фразеологія»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про фразеологію,
удосконалити уміння і навички визначати фразеологізми у реченнях, пояснювати
пунктуацію у речення із фразеологізмами;
розвивати логічне, образне мислення, увагу,
пам’ять, творче вміння використовувати фразеологізми у власних
висловлюваннях(письмових та усних);
виховувати розуміння рис характеру людей.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, бінарний(українська мова та образотворче
мистецтво).
Обладнання: мультимедійна дошка, картки, фарби або олівці, клей.
Хід уроку
- Оголошення теми уроку.
Вступне слово вчителя.
Фразеологія - це велика скарбниця нашого
народу, створена протягом багатьох століть. Як багато в ній таємниць, багато
несподіваного у кожному слові, якщо неї пильно пригледітися. Ця наука казково
багата. В її скринях зберігаються як найдревніші слова, так і нові, які тільки
народилися. По краплинці збиралися фразеологізми - мудрість нашого народу. У
них відобразилися історичні події, погляд на людські недоліки та чесноти, риси
характеру. Точність і образність - головні риси фразеологізмів. Але не тільки
словом, а ще й образами ми можемо висловити своє ставлення до оточуючих. Нам у
цьому допоможе образотворче мистецтво ( адже воно має саме таку назву).
- Мотивація навчальної діяльності.
Ви узагальните, систематизуєте, навчитеся
виділяти головне з вивченого, збагатите словниковий запас, за допомогою
образного мислення розвиватимете мислення логічне, пам’ять, увагу; зрозумієте, що над кожним словом потрібно
думати, що багато поколінь відобразили свою історію, життєвий досвід, своє
ставлення до праці через фразеологізми.
- Актуалізація опорних знань.
●
Вказати, на яких малюнках
зображені фразеологізми, а на яких сполучення слів.
Є дві
групи : на одному малюнку фразеологізм, на іншому окремі предмети.
Робити з мухи слона. Муха, слон.
Зарубати на носі. Ніс, сокира.
Клювати носом. Ніс, зерно.
Крокодилячі сльози. Крокодил, крапля-сльоза.
Ахіллесова п’ята. Ахіллес, п’ята.
Грати першу скрипку. Скрипка, смичок.
Розбити глека. Глечик.
●
У чому різниця між зображеннями,
дати визначення фразеологізмів (зосередити увагу на понятті стійкі
словосполучення).
●
Які джерела цих фразеологізмів?
●
Яких саме людей описано у цих
висловах ( назвіть їх тільки одним словом)?
- Узагальнення і систематизація здобутих знань у
процесі практичної роботи.
●
Творче конструювання на карточках.
Завдання роздає вчитель образотворчого мистецтва.
Домалювати фразеологізми ( тварин, предмети,
які є частиною незакінчених
фраз-фразеологізмів).
( Подані відповіді для зручності, учням
роздати листки без них)
●
Боязкий як….(заєць)
●
Хитрий як …(лисиця)
●
Німий як…(риба)
●
Балакучий як…(сорока)
●
На вухо наступив…(ведмідь)
●
Гнатися за двома…(зайцями)
●
Біла…(ворона)
●
Моя…(хата) скраю
●
Не спускати …(очей)
●
Молоти…(язиком)
●
Розвісити…(вуха)
●
Брати себе в…(руки)
Які риси характеру людей зображені у цих
прислів’ях?
●
Закінчити прислів’я, приказки.
Не місце красить чоловіка, а… (чоловік місце).
Під лежачий камінь….(вода не тече).
Праця чоловіка годує, а…(лінь марнує).
Хочеш їсти калачі-…( не лежи на печі).
Що посіяв, те….( й пожнеш).
Хліб усьому…(голова).
За двома зайцями поженешся- …( жодного не
впіймаєш).
●
Скласти малюнок із пазлів,
пояснити значення зображень.
(Кожному із учнів роздається розрізаний на
частинки (пазли) малюнок, склавши який, вони утворять малюнок-фразеологізм).
●
Ігровий момент.
Відгадайте:
Її товчуть у ступі, набирають у рота, носять у
решеті, нею не розлити друзів.
(Чому вода є такою популярною у фразеологізмах?)
Його зав´язують, він доведе до Києва чи Риму,
його тримають за зубами.
(Символом чого є язик у народних
фразеологізмах?)
Він плаче, його тягнуть за хвіст, тримають у
мішку.
(Які ще домашні тварини є персонажами
фразеологізмів? Чому?)
●
Творча робота.
Дослідження-зіставлення
До будь-яких трьох фразеологізмів,
використаних на уроці, дібрати синоніми та антоніми.
●
Конструювання речень.
Із будь-якими вибраними фразеологізмами
скласти речення, визначити, якими членами речення вони виступають.
Пояснити вживання розділових знаків у реченнях
з фразеологізмами.
●
Хвилина відпочинку
Пантоміма ( зобразити фразеологізм, що вказує
на позитивні риси характеру людини).
- Підсумок
уроку. Оцінювання.
●
Дайте визначення фразеологізмів.
●
Які джерела фразеологізмів?
●
Які є групи фразеологізмів за
значенням, за походженням?
●
Які риси характеру, вчинки,
зовнішність, вдачу людей зображують фразеологізми?
●
Які правила вживання розділових
знаків у реченнях із фразеологізмами ми повторили?
●
Чим корисне використання фразеологізмів
для нашого мовлення?
●
У чому виявляється мудрість
фразеологізмів?
- Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної роботи,
повторивши вивчене.
Немає коментарів:
Дописати коментар