20.03.20

Інтегровані уроки



Картинки по запросу "прислівник написання"


 Тема.    Дефіс у прислівниках. Тренувальні вправи.

Мета. Удосконалювати уміння  і  навички правильно писати прислівники через дефіс, використовувати їх у мовленні; повторити все про побудову розповіді про процес праці, підготувати учнів до написання твору про процес праці;
        розвивати розумові та творчі здібності учнів, спостережливість, зв’язне та діалогічне мовлення, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, чітко висловлювати й обгрунтовувати думки;
        виховувати найкращі моральні якості в учнів(сумління, працьовитість, відповідальність тощо), почуття колективізму, любові до рідного краю.
 Тип  і  вид уроку.  Урок застосування знань, удосконалення умінь і навичок, інтегрований (українська мова та трудове навчання).
Обладнання.  Дошка, індивідуальні картки, продукти харчування.
Використано  принципи  навчання:
активності, науковості, наступності, звязок навчання з життям, доступності, перспективності.

Структура уроку.
І.     Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація її опрацювання.
ІІ.   Формування умінь і навичок учнів.
ІІІ.  Узагальнення уроку.
І\/.   Підсумок уроку.
\/.    Домашнє завдання. 
                                  
                                        Хід  уроку

 І. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація її опрацювання.

   Завдання.  1.Закріпити знання про написання дефіса у прислівниках. 2.Удосконалювати  граматичні, інтонаційні та пунктуаційні навички. 3.Удосконалювати комунікативні навички. 4. Правильно будувати розповідь про процес праці.5.Підготуватися до написання твору про процес праці.
   Мотивація.  Знання з цієї теми потрібні для вмінь і навичок вільно користуватися прислівниками у зв’язному мовленні, правильно і доречно їх використовувати, вдосконалювати зв’язне письмове і усне мовлення.
 
 ІІ.  Формування умінь і навичок.

 1. Розминка.
                                       Кросворд
  Доберіть синоніми до поданих прислівників.
Розгадавши кросворд, ми дізнаємося, що сьогодні будемо готувати.

                                    сміливо
                                    активно
                             інколи
                                  раптом
                                  старанно
                 
1.Хоробро, мужньо.
2.Діяльно, енергійно.
3.Іноді, деколи.
4.Враз, зненацька.
5.Ретельно, дбайливо, добросовісно.
                           
    Вчитель. Салат—це холодна страва з одного виду або суміші різних овочів, як правило, без буряків, заправлена заправою або майонезом, чи сметаною.
     Щоб приготувати салат, потрібно придбати продукти. Їх ви зможете ,,закупити” у мене. А заробити гроші ви зможете своїми знаннями, бо кожне завдання оцінюється в 5 балів-гривень.
     Тож, чим краще ви опанували тему, тим більше продуктів ,,купите”. Так і в житті:  краще вчишся— більше заробляєш.
       Давайте почнемо. Кожен конкурс оцінюється за швидкість, якість виконання. Після кожного конкурсу підсумовуються бали, за які учні уже можуть щось ,,купити”.
                    
 2. Проведення конкурсів.
                                              
                               І. Впіймай прислівник

 Завдання. Вибрати(на слух) із тексту та записати якомога більше прислівників, що пишуться через дефіс. Пояснити їх написання.
         Нагадаємо, що на Січі жінок зроду-віку не було. Тож козакам самим-одним доводилося куховарити, і робили вони це з великою приємністю. Хіба що взимку, коли мало-помалу більша частина їх верталася до сімей, отоді вже кохані жінки та люб’язні молодиці без кінця-краю мали можливість будь-як догоджати славним лицарям, демонструючи силу-силенну зразків справжнього кулінарного мистецтва. І робили вони це любо-дорого, бо чекали своїх коханих хтозна-скільки.

                             ІІ.  Пишемо без помилок

  Завдання. У реченнях виправити помилки.
Враховується вчасність виконання, правильний запис прислівників та розділових знаків.
 
       Завдання для команд.
1.         У  Закарпатській народній кулінарії сила силенна стародавніх і сучасних оригінальних страв. Кулінарні таємниці передаються віч на віч від матері до доньки з покоління в покоління з роду в рід.

2.         З давніх давен добрих кухарів знають і шанують у народі їх запрошують для приготування страв на весілля та інші сімейні ювілеї. Повік віків закарпатські страви користуються великою популярністю.

3.         Закарпатські страви готуються більш менш просто в них вряди годи зустрічаються делікатесні продукти. Господині при приготуванні використовують силу силенну овочів сиру круп.

4.         Закарпатська кулінарія має і свої оригінальні салати такі як ,,Салат картопляний” ,,Салат по ужгородськи” ,,Салат по верховинськи”. В решті решт вони збуджують апетит бо в їхній склад входять соління соуси заправи.
                                

                                 ІІІ. Домашнє завдання


      Команди зачитують завдання, підібрані вдома.
Якщо котрась із команд не підготувалася, то вчитель читає свої завдання.
1.         Наведіть приклади прислівників, значення яких залежить від наголосу (ніколи, нізвідки, ніяк).
2.         Доберіть фразеологізми, які складаються з прислівників та прийменників.(Краще пізно, ніж ніколи .Краще менше та краще. Дешево і сердито. Далі нікуди.)
3.         Замінити одним словом: ручним способом(вручну), догори обличчям(горілиць),  присівши на пальці ніг(навпочіпки),піднявшись на кінчики пальців ніг(навшпиньки).


                                          IV. Доміно


Завдання. З поданих частин скласти прислівники, що пишуться через дефіс:
1)    по, батьківськи; казна, де; легко, легко; тяжко,важко; де,не,де;
2)    хтозна, де; часто, густо; по, українському; по,п’яте; пліч, о, пліч;
3)    видимо,не,видимо; по, вовчому; звідки, небудь; як, не, як;ген,ген;
4)    повік, віків; тишком, нишком; врешті, решт; по, братськи, якось, то.


                                    V. Поети

Завдання.Закінчити рядки, використовуючи прислівники,що пишуться через дефіс.

1.     Сьогодні в лісі (дивно-дивно),
Мов пеленою, вкрито все.
Сніжинки плавають повільно
Й лягають тихо(де-не-де).

2.     Метелиця вдень(часто-густо)
кружляє, стогне і гуде.
І на душі чомусь так пусто,
і почуття згубились(казна-де).

3.     Вже навкруги стає так (тихо-тихо).
Вщухає вітер (врешті-решт).
Твоє непроханеє лихо
я прожену у холод все ж.


                            VІ.  Мама  на  кухні

Завдання.  Пофантазуйте, уявіть себе в ролі мами чи батька, які прийшли втомлені з роботи і повинні приготувати вечерю. Напишіть твір-мініатюру про процес праці, використовуючи прислівники ледве-ледве, тяжко-важко, де-не-де, хоч-не-хоч, по-перше, по-друге, геть-чисто та ін.
       Враховується швидкість написання, гумор, правильна побудова речень і послідовність дій.



                               VІІ.  Конкурс  капітанів

Завдання.  Скласти речення із парами слів
   по-українському,  по  українському;
   по-перше,  по  перше;
   по-вовчому,  по  вовчому;
   по-твоєму,  по  твоєму;
   по-іншому,  по  іншому;
   по-новому,  по  новому.

     Доки капітани команд складають і записують речення, представники команд беруть участь у конкурсі

                                        VIII Кулінари


    Вони готують салати із ,,закуплених” ними продуктів.
   
    Решта учнів у класі можуть заробити додаткові бали, беручи участь у конкурсі
                                     IX.  Пантоміма.

 Пантоміма—1.Вид сценічного мистецтва, в якому художній образ створюється за допомогою міміки, жестів, пластики тіла. 2.Засіб хореографічного мистецтва.

Завдання.  Зобразити такі овочі: буряк,моркву, цибулю,капусту.


     Проводиться підсумок ,,зароблених” за останній конкурс (капітанів) балів-гривень. Учні ,,купують” собі приз. Першою вибирає команда, яка набрала найбільше балів і найбільше заробила уявних грошей.


ІІІ.   Узагальнення  уроку

1.       Розкажіть про написання прислівників через дефіс. Наведіть приклади.
2.       У яких стилях мовлення ми вживаємо прислівники, в яких пишеться дефіс?
3.       Як ми будуємо розповідь про процес праці?


ІV.   Підсумок  уроку  і  оцінка  роботи  учнів.

V.    Домашнє  завдання.     13(ст. 85), впр. 243  або написати твір на тему ,, Як я готував(готувала) сюрприз для мами”, використовуючи прислівники, шо пишуться через дефіс.


Картинки по запросу "опис зовнішності людини"


Тема уроку: Твір - опис зовнішності людини за картиною у художньому стилі.
Очікувані цілі:
     Знати особливості опису зовнішності людини за картиною.
     Уміти описувати зовнішність людини за картиною, розкривати внутрішній світ людини, застосовувати певні художні засоби.
     Поважати та цінувати інших людей, красу літературного слова.
Методи навчання: розповідь, бесіда, тестування, інтерактивні.
Тип уроку: вивчення нової теми, інтегрований (українська мова та образотворче мистецтво).
Обладнання: інтеративна панель, роздатковий матеріал, репродукції картин.

Робота на уроці

  1. Організація роботи.
  2. З‘ясування теми та цілей уроку.


 Щоб дізнатися тему  уроку, нам потрібні наші знання з художнього мистецтва та мови. Пропоную вам вирішити кросворд

Питання до кросворду:
     Копія картини, відтворена поліграфічним способом( надруковано)? (репродукція)

     У мовознавстві  — один із типів мовлення, розповідь про властивості, ознаки певного предмета або явища? (опис)

     Твір малярства, намальований переважно фарбами на полотні, картоні, дошці?(картина)

     Малюнок — твір образотворчого мистецтва допоміжного характеру, виконаний з натури з метою її вивчення в процесі роботи над картиною, скульптурою? (етюд)

      (від італ. affresco — свіжий)  живопис на вологій штукатурці, одна з технік настінного малярства? (фреска)

      (від фр. esquisse), шкіц (від нім. Skizze)  попередній начерк, креслення картини, монети тощо?(ескіз)

     Результат фотографічного процесу — зображення, електронне або отримане на певному матеріалі, здебільшого на цупкому папері. (фотографія)
(використано MozaBook

Ключове слово — портрет.

Учні (або учитель) пояснюють значення слова портрет.

Портре́т або портретний жанр (фр. portrait) — мальоване, скульптурне або фотографічне зображення людини або групи людей, а також відповідний жанр образотворчого мистецтва.



     Кого здебільшого зображують на портреті?

Тож запишіть тему нашого уроку:
Твір- опис зовнішності людини за картиною у художньому стилі.

Які, на вашу думку, цілі нашого уроку? Вправа «Моковий штурм».
Учні записують, що вони очікують від уроку.

     Бесіда

Як назвають  людину, яка створює портрети? (художник)


Без чого нам не створити картину? ( без фарб).

Які ж фарби краще обрати, щоб портрет був досконалим?
Якої якості вони мають бути?
Що ми знаємо про фарби?
 На даному етапі нам ніяк не оминути хімію. ( Учні зачитують повідомлення про хімічний склад фарб, їх види або про їх шкідливість чи з чого раніше робили фарби  - домашнє звдання).


А як назвати художників слова? (письменники, поети)

Якщо художники створюють портрети за допомогою фарб, то  за допомогою чого сворюють портрети письменники? ( слово)

Як і фарби, слова ми можемо поділити на кольори. Наприклад, якого кольору буде слово гіркий? доброзичливий? рішучий? яскравий? словосполучення: сонячна людина, щаслива людина, замріяний,  оптиміст?

Коли ви будете описувати загальне тло картини та настрій чи характер людини, не забудьте про ці асоціації.

Сьогодні нашим завданням буде стати на деякий час письменниками.

     Учні діляться на три 3 команди за словами: дослідники, письменники, портретисти.

Щоб якнайкраще  впоратися із завданням, звернімося за допомогою до уже досвідчених майстрів слова. І одним з них є Михайло Стельмах. Який його твір ми вивчаємо на уроках літератури? («Гуси- лебеді летять»)
·         Завдання: вказати, чий це портрет. Кожна група отримує по два описи. Після виконання роботи, учні встановлюють відповідності( вправа «Пазл»).
(Використано LearningApps)


Дід Дем‘ян
Залiзо й дерево аж спiвали в (його руках), поки сила не повиходила з його рук. Мiг чоловiк нехитрим iнструментом вирiзати i просту людину, i святого.

(Допомога, якщо не вгадали):
Вiн дуже гарно смiється. В таку хвилину вся (його) постать перехитується, карлючки вусiв одстовбурчуються, з рота вириваються клекiт i "ох, рятуйте мою душу", з одежi осипається дерев'яний пилок, а з очей так бризкають сльози, що хоч горня пiдставляй пiд них.

Мама
Вона перша в свiтi навчила мене любити роси, легенький ранковий туман, п'янкий любисток, м'яту, маковий цвiт, осiннiй город i калину, вона першою показала, як плаче од радостi дерево, коли надходить весна, i як у розквiтлому соняшнику ночує оп'янiлий джмiль.

Люба
Чорнява худенька дiвчинка рокiв восьми, очi в неї карi, з краплинами роси, рум'янцi темнi, а губи вiдстовбурчились рожевим потрiсканим вузликом i чогось радiють собі.

Дядько Микола
Рудий, кирпатий i невеликий на зрiст, зате вусища в нього зародили, наче у гетьмана, а пiд ними i поверх них то чаяться, то розгулюють посмiшка i насмiшка. Жив ... хоч i бiдно, зате весело: вiн нiколи не впадав у журбу, нiколи не прибiднювався, а навпаки, любив так похвалитися, щоб iще хтось не крiзь смуток дивився на свiт.





Юхрим Бабенко
Хитрюга й пустомолот з коржастими щоками, до роботи  був рiдким, наче юшка, зате круто мiг замiсити якусь сутягу чи паскудство i на ньому показати спритнiсть своєї невеликої голови, мiзки якої найбiльше були нацiленi на свiжу копiйку.

(Допомога, якщо вони не пригадають):
 Та це не заважало ... думати про себе, що вiн розумнiший за всiх у селi, i чекати свого часу. Вiн усе хотiв вирватись у будь-яке, аби тiльки начальство i, де мiг, спiдтишка кусав i оббрiхував отих керiвникiв у свитах i шинелях, що, ледве вмiючи розписатися, ... розписувалися за нову владу своєю кров'ю. Єдине, що мав гарного ... , — то це почерк. Дивно було, як артистично красивi лiтери вмiщували рiзну погань, що вимiзковувала (його) голова

Себастіян
 Пiдводиться з-за столу, високий, красивий, статурний, щоки його полатанi вiтряними лишаями, а чуб такий, наче його з полум'я вихопили,  не розжився в економiї нi конем, нi корiвчиною, нi плугом, а привiз пiанiно, i цим розвеселив не лише своє село, а й увесь повiт: хто тiльки не смiявся й не глузував з цього дива. Навiть рiдний батько не витримав такої дивоглядiї i пришкутильгав, щоб патерицею вчити своє чадо.

Пропоную розглянути ще два описи
На інтерактивній дошці показано два зразки опису однієї і тієї ж людини.

·         Завдання: встановіть відповідність, визначте стиль мови.

Дядько Микола
1.    Рудий, кирпатий i невеликий на зрiст, зате вусища в нього зародили, наче у гетьмана, а пiд ними i поверх них то чаяться, то розгулюють посмiшка i насмiшка. Жив ... хоч i бiдно, зате весело: вiн нiколи не впадав у журбу, нiколи не прибiднювався, а навпаки, любив так похвалитися, щоб iще хтось не крiзь смуток дивився на свiт.

2.    Розшукується чоловік, 1924 року народження, середнього зросту, волосся рудого кольору, ніс кирпатий, має густі вуса.( теж опис дядька Миколи)

(Використано LearningApps) https://learningapps.org/display?v=pmg4ycrrj19

 Які стилі використано для зображення дядька Миколи ?(один-  художній стиль, інший -  діловий).

Чим відрізняється опис у діловому стилі від опису в художньому стилі?
( Використано епітети, порівняння, метафори в художньому, в діловому- перелік прикмет)

Де використовується діловий стиль? ( під час розшуку людини).
А де художній? ( коли створюємо літературні твори).

·         Завдання для груп: виписати із поданих раніше описів зовнішності:

Письменники - порівняння (опис дядька Миколи, Юхрима Бабенка).
Дослідники - метафори (опис діда, Люби).
Портретисти - епітети (дядька Себастіяна, мами).
     Такі ж художні засоби ви викоритаєте, створюючи опис зовнішності.

Як ви помітили, для  опису своїх героїв письменник використав не тільки опис зовнішності, а й опис характеру, внутрішнього їх світу.
Щоб створити цілісний образ людини, нам теж потрібно використати всі можливі «інструменти».

Укажіть на головні риси характеру кожного з ваших товаришів у класі двома словами.

Розподіліть подані листочки відповідно до кожного слова, якого вони стосуються (учні можуть самі добирати приклади).

Очі: блакитні, наче волошки;  ніжні, примружені, горді.
Брови: мов два крила, густі, косматі.
Устаміцно стулені, пухкі, рожеві, усміхнені.
Волосся:   русяве, золота копиця на голові; світле, кучеряве; чорне, як крило ворона.
Ніс:   кирпатий, як картоплинка, з горбиком, тонкий, рівний.
Зріст:   високий, низький, кремезний, опецькуватий.
Постава:  як могутній дуб; незвичайна сила мускулів; стрункий
Внутрішній світ:   добре серце, сміливість, рішучість, сила волі.

Для допомоги можна роздати учням ще додаткові листки (додаються).

Учні звітують про результат роботи.




Для наступного завдання прошу вийти по одному представнику з кожної команди.
Для вас – невеличке завдання: серед наших гостей на уроці знайти того, у кого є  фото картини, яку ви будете описувати ( або ця людина показує на мультимедійній дошці фото)

Для цього ви повинні вгадати , хто це, упізнавши її за описом, який буде вам взірцем для правильного виконання роботи та складання алгоритму опису зовнішності людини.

Опис зовнішності: Це наша гостя на уроці. Вона працює у нашій школі. Має рівненькі, як шнурівочки, брови, тоненький рівний ніс, невеличкі вуха, притиснені до голови, які завжди усе чують: чи  на уроці, чи  на перерві, тонкі губи, блакитні усміхнені, лагідні очі, світле волосся.
Подивившись на неї, знаєш, що це надзвичайно добра людина, бо тільки у доброї людини може бути завжди такий лагідний погляд, який, наче ковдрою, огортає кожного; завжди привітні слова. Вона  є порадницею кожному, хто хоче багато читати.
Або
Це наша гостя на уроці. Вона працює у нашій школі. Обличчя у неї овальне. Має рівненькі, чорні, як шнурівочки, брови; невеличкий рівний ніс; невеличкі вуха, притиснені до голови, які завжди усе чують: чи  на уроці, чи  на перерві; коричневого кольору очі, які можуть випромінювати добро і світло, але і блискавки теж не раз світяться в них. Волосся темне, рівне. Вона досить висока на зріст, повненька. Завжди допоможе у скрутну хвилину, захистить вас, керує вами всіма з любов*ю.

Учні отримують портрет, який потрібно описати, від того, кого описано. Або гостя показує його на мультимедійній дошці.

Коротка розповідь учителя про людину, зображену на ньому. (Катерина Білокур, яка теж надзвичайно любила природу, особливо квіти). Фото картини виводиться на мультимедійну дошку.
(використано MozaBook)

Учні складають алгоритм опису зовнішності людини за картиною:

1.    Указуємо, кого будемо описувати.
2.    Опис зовнішності: очі, брови, волосся, ніс, вуха, губи, руки, зріст, одяг.
3.    Внутрішній світ.
4.    Тло картини.
5.    Що автор хоче передати глядачам, чому використав певні фарби.

·         Завдання: із карточок,  дібраних до слів у попередньому завданні, вибрати ті, які  потрібні саме для її опису, усно описати зовнішність людини на портреті, використавши художні засоби.

Підсумок уроку.

Чи ми досягли очікуваних цілей?


Самооцінювання за схемою ( по 3 бали кожне):

     Я брав(брала) активну участь у обговоренні.
     Я доповідав ( доповідала) про результат роботи.
     Я вдало висловлював ( висловлювала) ідеї для виконання роботи.
     Додатковий бал за доповідь.

Домашнє завдання: написати твір- опис зовнішності людини за поданою картиною (отриманою під час виконання завдання).


 Картинки по запросу "дієприкметник"

 ТемаУзагальнення і систематизація вивченого з теми
«Дієприкметник» (1 частина)



Мета: узагальнити уміння визначати дієприкметники, дієприкметникові звороти у реченнях, формувати навички морфологічного розбору дієприкметників, визначення розділових знаків при дієприкметниковому звороті;
розвивати уміння правильно використовувати дієприкметники у власних висловлюваннях;
спонукати учнів цікавитися фізикою.
Тип уроку: систематизації та узагальнення, інтегрований (українська мова та фізика).
Обладнання: інтерактивна дошка, картки із завданнями, підручник «Фізика», 7 кл.
Хід уроку
  1. Організаційний момент (поділ учнів на 3 групи за ключовими словами: дієслово, прикметник, дієприкметник)
  2. Повідомлення теми, мети уроку.
  3. Основний зміст уроку. Узагальнення і систематизація.

     Завдання для учнів: продовжити речення

Дієприкметник- це…
Дієприкметник, які дієслово…
Дієприкметник, як і прикметник…
Дієприкметниковий зворот - це…
Активні дієприкметники творяться…
Пасивні дієприкметники творяться…

     Розподільний диктант

1 група - записує дієслова
2 група - записує прикметники
3 група - записує дієприкметники

Прямий, пов`язаний, подоланий, подолати, сантиметр, кривий, перекривлений, перекривити, заготовляти, заготовлений, готовий, переміщення, переміщений, переміщувати
(Вправа в LearningApps.org) https://learningapps.org/display?v=pdkd5ms6a19

     Розподілити активні та пасивні дієприкметники. Пояснити, в чому  можливі помилки у вживанні дієприкметників активного та пасивного стану.
Вправа в LearningApps.org https://learningapps.org/display?v=prgx9ob5t19

     У реченнях визначити дієприкметникові звороти, поставити розділові знаки( де потрібно).
Траєкторія руху - це уявна лінія описана точкою що рухається.
Подоланий тілом шлях буде різним відносно різних предметів.
Переміщення - це відрізок прямої з'єднуючий початок та кінець шляху.

Учні на дошці створюють каліграму (дорогу) про дієприкметник, показують траєкторію руху, шлях та переміщення, розповідають, що в цих поняттях спільного та відмінного, використовуючи дієприкметникові звороти.

     Записати речення, підкреслити головні та другорядні члени речення, правильно поставити розділові знаки.
Рівномірний рух - однаковий шлях подоланий за однаковий  час.
Рівномірний прямолінійний рух - це однакове переміщення подолане  за однаковий  час.
Швидкість рівномірного руху -це відношення шляху до часу використаного об` єктом на цей шлях.

Учні пояснюють, як ми визначаємо швидкість руху об'єктів. Використовують  метод сторітелінг.

На цьому етапі уроку доцільно було б залучити вчителя географії, учні розповідали б про свої подорожі, показуючи на карті подоланий шлях, розраховуючи швидкість руху.

     Зробити морфологічний розбір дієприкметника подоланий за алгоритмом LearningApps.org https://learningapps.org/display?v=poxj88u3j19

     Скласти кожній групі жартівливий твір-мініатюру про те, що найлегше вдалося засвоїти на уроці.
  1. Підсумок уроку, самооцінювання   за карткою.
  2. Домашнє завдання. Підготовка до к.р.

Картинки по запросу "істолрія прапора"


Тема.     Історія прапора.
Мета:    ознайомити учнів з історією виникнення прапора, повторити матеріал
                6,7 класів по темі «Морфологія»;
                розвивати усне та писемне мовлення учнів, уміння аналізувати,        
                співставляти історичні факти; давати їм свою оцінку;
                виховувати пошану до символів України.
Обладнання:    малюнки учнів, картки, ілюстрації з журналу.
Тип уроку: інтегрований(українська мова та  історія)
Хід уроку

Учень читає вірш.

                                          Степів таврійських і карпатських гір
                                          З’єднався колір синій і жовтавий.
                                          Гей, недругам усім наперекір —
                                          Внесіте прапор вільної держави!

                                          Ганьбив наш прапор зловорожий гнів,
                                          Його полотна в попелі лежали...
                                          Але він знов, як день новий, розцвів,
                                          Внесіте прапор вільної держави!

                                          Повірмо в те, що нас вже не збороть,
                                          І долучаймось до добра і слави.
                                          Хай будуть з нами Правда і Господь,
                                          Внесіте прапор вільної держави!

                                          Вже стільки закривавлених століть
                                          Тебе, Вкраїно, імені лишали...
                                          Тож встаньмо, браття, в цю урочисту мить,
                                          Внесіте прапор вільної держави!

1. Вступне слово вчителя історії.
Упродовж віків діяльність людей повсякчас супроводжували різноманітні символи. Серед них —  герб, прапор, печатка, Гімн.
Сьогодні наш урок присвячений прапору, адже саме 3 квітня 1991 року він був встановлений над Ратушею нашого Львова.

Термін
  Прапор (в давнину) — це  сукно, вживане як символ або засіб сигналізації, що виникло з античних польово-бойових пластичних знаків і поширювався в Європі (включно з українськими землями за раннього середновіччя).
Прапори поділяються на: державні, міжнародні, територіальні, військові, церковні, рядові тощо.
  Прапорництво охоплює три поняття:
Ø  прапорознавство (спеціальна історична дисципліна — вексикологія);
Ø  прапорне мистецтво (творення і виготовлення прапорів);
Ø  прапорне право (правові основи вжитку прапора).

2. Вчитель мови.
    Актуалізація опорних знань учнів.
1.      Що вивчає морфологія?
2.      Скільки в українській мові частин мови? Назвіть самостійні частини мови.
3.      Дайте визначення іменнику, прикметнику, займеннику, наведіть приклади слів кожної з цих частин мови.
4.      Яка частина мови позначає кількість предметів або їх порядок при лічбі? Наведіть приклади числівників.
5.      Дайте визначення дієслову. Назвіть форми дієслова, наведіть приклади кожної з форм.
6.      Яка незмінна частина мови виражає лзнаку дії, стану, іншої ознаки?
7.      У чому полягає відмінність самостійних частин мови від службових?
8.      Назвіть службові частини мови. Наведіть приклади прийменників, сполучників і часток.
9.      Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових? Наведіть приклади.

3. Учні  діляться на три команди.
Завдання.
Ø  Виписати із тексту:
  І-а     команда  — дієслова;
  ІІ-а    команда  — іменники;
  ІІІ-я  команда  — прикметники.
        
    Відомо, що здавна різні народи використовували під час воєнних змагань певні символи, що могли вказувати місце збору воїнів. Найчастішеце був шматок тканини, прикріплений до списа. Значення прапора під час бою було надзвичайно велике. Якщо він стояв нерухомо — знали: отримали перемогу в битві, а якщо стяг зникав з поля зору ратників, то це означало поразку.

4. Вчитель історії.
    Прапорництво княжої доби можна уявити собі на основі писемних і мистецьких творів: літописів, біографій («Життя Бориса і Гліба») й поетичних творів («Слово о полку Ігоревім»), килима королеви Гіртруди, печатки короля Юрія Львовича.
    Найдавніші прапорні полотнища були трикутно-клинові, прикріплені до держака або безпосередньо бічним кінцем чи прямокутно на перекладині держака. Здебільша вживаним колоьром був червоний, далі білий і блакитний, жовтий. Існували також кольорові сполучення. Держаки були завершені наконечниками: хрестами, волосяними «чілками», списовими вістрями тощо. Стяг, що його зберігав «стяговик», був один для кількох полків, а корогви — при кожній віськовій частині. Стяг Руської Землі (київ. доби) був переважно червоний із золотим тризубом-двозубом того чи іншого великого князя, а пізніша корогва Руського Королівства (гал.-волинської) — блакитна з золотим левом.

5. Вчитель мови.

            1. Мофологічно-графічний диктант

   На князівських стягах зображували словянських язичницьких богів, фантастичні знаки. Коли прийняли християнство — Ісуса Христа, святих: Георгія Побідоносця, Миколу Чудотворця. Найдавніші прапорні полотнища — трикутноклинові, потім зявилися чотирикутні.

2. Завдання для груп.
  І-а група.
Ø  Зробити синтаксичний розбір поданого речення.
  Деякі джерела доносять відомості про червоний колір у прапорах Київської Русі («Слово о полку Ігоревім»).
ІІ-а група.
Ø  У поданих реченнях числівники записати словами. Провідміняти числівник 168.
  Про наявність червоного кольору у прапорах свідчать і підрахунки фахівцями матеріалів Радзивілівського (Кенігсбезького) літопису, — де на 147 мініатюрах із 168 давньоруські стяги червоні, а на решті ж — сині, зелені, брунатні або білі.
ІІІ-я група.
Ø  На місці пропущених букв поставити потрібні літери, пояснити написання.
  Щодо ...алицько-...олинської держави, то традиційними кольорами у ...нязівствах були синій і жовтий. Ці кольори бачимо в ...ербах ...ьвівщини, ...оділля, ...олмщини, ...акарпаття, ...еремиської землі. Зокрема, корогва ...алицько-...олинського ...нязівства була блакитна (синя) із золотим левом. Відомо, що з такими стягами ...алицькі полки брали участь у ...рюнвальдській битві 1410 року.

6. Вчитель історії.
   Відновлення української державності у 17 ст. І постання нової провідної козацької версти мали вплив на українське прапорництво. Найвищим державними прапорними емблемами були дві гетьманські корогви: перша — червона з зображенням білого архистратига Михаїла і друга — з зображенням герба того чи іншого гетьмана. Гетьманщина користувалася у 17 ст. Різнокольоровими прапорами, однак переважав червоний колір. Існували полкові, сртенні, курінні й інші корогви. У 18 ст. Стали переважати блакитні полотнища з золотим чи жовтим зображеннями хрестів та ін. Знаків. Запоріжжя мало своє власне прапорництво. Велика корогва Запорізької Січі була червона; на лицьовій стороні був зображений білий архистратиг Михаїл, а на зворотній — білий грецький хрест, оточений золотими небесними світилами: сонцем, півмісяцем і зірками. Корогва для морських походів була біла з зображенням св. Миколи.

7. Вчитель мови.
Ø  Виправити помилки у поданих реченнях.
І-а група.
    З 18 ст. Полкові і сотенні прапори козацькі Війська Запоріжського все частіше виготовлюються з голубого полотнища, з жовтою краскою нанесиними хрестами, зброєю, зорями, постаті святих.
(З 18 ст. Полкові і сотенні козацькі прапори Війська Запорізького все частіше виготовлябться із блакитного полотнища , на яке жовтою фарбою нанесено хрести, зброю, зорі, постаті святих.)
ІІ-а група.
    «Енциклопедія України» зарубіжна відмічає, що «лицьова сторона полкових і сотенних прапорів поміщала емблему нації— козака з мушкетом на золотому чи жовтому полі на голубому полотнищі. Задня сторона зображала полкову сотенну емблему».
(Зарубіжна «Енциклопедія України» відзначає, що «лицьова сторона полклвих і сотенних прапорів вміщала національну емблему — козака з мушкетом на золотому чи жовтому полі на блакитному полотнищі. Зворотня сторона зображала полкову сотенну емблему»).
ІІІ-я група.
    Гамма фарб козацьких прапорів була сама різноманітна. Чільним вважався прапор малинового кольору. Були й жовто зелені, червоні, розові, сіро-голубі.
 (Гама кольорів козацьких прапорів була найрізноманітніша. Головним вважався прапор малинового кольору. Були й жовто-зелені, червоні, рожеві, сіро-голубі.).
8. Вчитель історії.
    У жовтні 1848р. Руська Рада у Львові ухвалила за остаточні українські емблеми герб Романовичів — золотого лева на блакитному полі й похідне від нього жовто-блакитне сполучення кольорів як національні. Появилися прапори галицьких самодіяльних військових формацій і громадських товариств, що були або блакитні з золотим левом, або поперечно-двопільні: жовто-блакитні чи блакитно-жовті. Новітній український прапор швидко поширився під Австро-Угорщиною.

9. Вчитель мови.
   На дошці записані речення.
Ø  Ввести на місце крапок прикметники (усно).
  Під ... (жовто-блакитними) прапорами виступили в 1914р. проти Росії Українські січові стрільці. У січових стрільців було два прапори: один був ... (малинового) кольору із зображенням Архангела Михаїла; другий — ... (жовто-блакитний), на якому ... (золотий) лев зображений на ... (блакитному) полі. Полотнища ... (жовто-блакитної) кольористики стали символом національно-визвольних прагнень.
Зробити морфологічний розбір слів: прапорами(І), стрільців(ІІ), виступили(ІІІ).

10. Вчитель історії.
  Прапор першої Української Народної Республіки був жовто-блакитним. 18 січня 1918р. Затверджено воєнно-морський прапор (з тризубом), а 22.3.1918 був встановлений державним прапором. 13.11.1918р. був затверджений блакитно-жовтий прапор Західноукраїнської Народної Республіки.1920р. Директорія УНР ухвалила курінні й бригадні корогви й сотенні прапорці.
Учні читають вірш «Стрілецька присяга».

Сьогодні ми з вами творці нової історії 21 століття. 28 січня 1991р. Верховна Рада України затвердила синьо-жовтий прапор як державний. Ст.Конституції України гласить про державні символи України.

11. Вчитель мови.
       Переказ із творчим завданням. Дописати творчу частину «Прапор у моєму житті» вдома.
      Нині ми спостерігаємо зростання громадсько-політичної активонсті, прагнення до вільного розвитку націй, що стимулює інтерес до історичнрго минулого, зокрема до історичнрї символіки. Відроджені національні символи, офіційно встановлено полотнище національних кольорів. 16 липня 1990р. Верховна Рада проголосила Декларацію про державний суверенітет, 24 серпня 1991р. Над Веховною Радою України було піднято жовто-блакитний прапор. 1 грудня 1991р. Всенародний референдум 90,35% голосів підтвердив народження нової держави — України, 28 січня 1991р. Верховна Рада України більшістю голосів прийняла постанову про Державний прапор України. Ним став національний синьо жовтий стяг.
12. Підсумок уроку




Картинки по запросу "цо у школі"


ТЕМА. Наше життя у наших руках ( ЦО у школі )

·        з’ясувати причини виникнення надзвичайних ситуацій, навчити учнів техніці рятування, як запобігати виникненню надзвичайних ситуацій, як надавати першу медичну допомогу, повторити вивчені правила з української мови;
·        розвивати вміння аналізувати, робити висновки, узагальнювати;
·        виховувати в учнів почуття поваги до життя ближніх та особистого життя, почуття небезпеки щодо необережної поведінки з вогнем, на льоду, при різноманітних ураженнях, наслідків такої поведінки.
Обладнання: картки, таблиця, інструменти.
Тип уроку: інтегрований (ОБЖ та українська мова).
Структура уроку:
І.   Повідомлення теми й мети уроку.
П.  Вивчення матеріалу.
III. Проведення конкурсів.
ІV . Підсумок уроку.
І.  Повідомлення теми  й мети уроку.
ІІ.  Вивчення матеріалу.
1.       Пояснения вчителя ОБЖ .
Правила поведінки на воді.
>     Купатися краще вранці або ввечері.
>     Плавати у воді можна не більше 20хв.
>     Не можна переохолоджуватися.
>     Не входити, не пірнати у воду після тривалого перебування на сонці.
>     Не можна пірнати у незнайомих, спеціально не облаштованих місцях.
>     Не запливати далеко.
Техніка короткого рятування
>  Підпливши до потопаючого, треба пірнути під нього, взяти ззаду за волосся і доправити його до берега. Якщо потопаючий вхопив вас за руку, ногу або шию, негайно пірнайте під воду — інстинкт самозбереження змусить потерпілого вас відпустити і ви звільнитеся. Якщо ж він уже занурився у воду, намагайтеся знайти його під водою й поверну  до життя ( навіть через 6 хв. перебування під водою). Потрібно його оглянути (ніс, рот можуть бути забиті піском, рослинами), звільнити порожнини, повернувши голову людини набік. Покласти животом на своє коліно, сильно натиснути, щоб виплеснулася вода, зробити штучне дихання.
2. Екологічні проблеми природної и середовища стосуються кожного мешканця планети. Пов’язана з недалекоглядним, несвідомим, необгрунтованим ставленням людини до природи екологічні кризи виникли не сьогодні. Ще 4 тис. років тому вавилонський цар Хаммурапі видав наказ про охорону й збереження лісів, стенів, водних джерел.
          1. Масштаби людської діяльності вражають розмірами (хімічні добрива. Кар’єри, мости, дороги, промислові об’єкти). Це сприяє ерозії землі.
          2. Землетруси — грізне стихійне лихо, якому людство не може протидіяти.
      Чому відбуваються землетруси?
      Які райони сейсмічно небезпечні в Україні?
      Які кризи викликані діяльністю людини?
4.       Вогонь „добрий” і вогонь „злий”.
Учні заповнюють таблицю, в якій вказують користь та шкоду вогню.
5.       Як потрібно поводити себе на вулиці, щоб і забезпечити особисту безпеку? (виступи учнів).
Правило чотирьох не:
        Не розмовляти з незнайомими.
        Не сідати до них в авто.
        Не гратися по дорозі додому.
        Не гуляти на дворі з настанням темряви.
ІІІ.  Проведення конкурсів.
Конкурс 1
Кожній команді видається по 5 карток із зображеннями будинків. За 30 секунд необхідно розкласти їх за ступенем руйнування, за наступністю від більшого до меншого.
Кожній команді дається картка, де зображено приміщення з двома виходами-лабіринтами. Щоб знайти вихід, треба правильно визначити вид кожного дієслова. Дієслова недоконаного виду ведуть знову в кімнату, а доконаного назовні.
Кожній команді видається 12 карток, на яких написані іменники та дієслова.
Завдання — за 30 секунд скласти 6 асоціативних пар.
Наприклад, вогонь - обпалишся.
Конкурс 4
„Пантоміма"
Кожній команді роздаються картки із завданнями зобразити:
        Гасіння пожежі.
        Допомога при переломах.
        Допомога утопаючому.
„Кожному своє”
Відібрати інструменти, якими користуються лікарі, пожежники.
„Невидимі слова”
Учитель рукою „пише” в повітрі фрази: „Під час пожежі телефонувати 01”, „Ховайте сірники від дітей”.
Завдання: відгадати фразу.
„На друга сподівайся, а сам не спи"
Учитель зачитує склад стандартної аптечки. Учні після прослуховування записують (хто більше) названих препаратів.
„Раптова ситуація”
Кожній команді пропонується ситуація, на вирішення якої дається 10 сек.
        Ви відстали від потяга...
        Ви з друзями йдете по льоду, один випадково провалюється...
        Ви заблукали у незнайомому місці...


Конкурс 9
„ Алфавіт — підказка ”
Щоб прочитати, як потрібно правильно вести себе при радіаційному ураженні, записати замість цифр букви  алфавіта.
Цифра відповідає порядковому номеру букви в алфавіті.

19,2,17,11,23,11       3,19,6,19,32       1,2,19        3,11,23,7,21,23,11,
17,19,15,20,11,17
23,1,17,20,19,18,19,17         29,15,12,21,24,        20,21,19,17,11,23,11            19,28,12,
20,21,19,20,19,16,19,22,15,1,23,11               21,19,23,       22,23,21,33,26,18,24,23,11
19,6,33,4.
Обмити водою або витерти мокрим тампоном шкіру, промити очі, прополоскати рот, стряхнути одяг.

IV. Підсумок уроку.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Презентації

Написання префіксів пре-, при-, прі-